INTEGRATION AND DEMOCRACY

ID CENTRE FOR EURO-ATLANTIC

STRENGTHENING
ALLIANCES

The Information Warfare on the Internet
Exposing and Countering pro-Kremlin Disinformation in the CEEC -
Project Summary in Hungary
Daniel Bartha- Botond Feledy- Andras Racz

This summary report is based on the four-months-long analysis of pro-Russian news on
the Hungarian internet, conducted in the framework of the project entitled "Information
warfare on the Internet. Exposing and countering pro-Kremlin disinformation in the
CEEC" supported by the International Visegrad Fund.

Channels

Regarding the channels of pro-Russian disinformation, currently there are about 80-100
websites in Hungary spreading the narratives of the Kremlin. However, the decisive
majority of them do not seem to have a serious impact, at least it cannot be verified from
the number of shares and Like-s, and they remain on the blog sphere. Altogether there are
6-10 propaganda websites which are really influential, and articles posted on them can
get easily hundreds of Like-s and shares.

Not all of the above mentioned sites are active in the social media sphere, at least not
directly. Due to the lack of “Twitter culture” only Facebook has significant pro-Russian
sites in Hungarian. Throughout the project we have found and followed only 10 Facebook
sites, with 2000 or more supporters and a clear pro-Russian stand which share
propaganda articles on a regular basis, mainly from hidfo.ru or from RT related sources.

Hungary is characterized by a specific phenomenon regarding the channels of Russian
disinformation narrative, namely that Russian disinformation often appears in the
mainstream media too, primarily in channels and newspapers that are either state-owned
or influenced by the government. This is an important difference between Hungary and
the other Visegrad countries.

Out of mainstream media channels, where Russian narrative is often spread, clearly the
state news agency MTI is the most important, particularly because it provides news for
free, thus is extremely influential all over Hungary. One needs to add though, that in terms
of content, MTI does not publish fake or fabricated news. However, it indeed gives room
to such Russian opinions, either of leading politicians or of influential newspapers, which
serve as channels of disinformation on multiple levels. This ranges from labelling
separatists in Eastern Ukraine as if they were a legitimate state to blaming the United
States for the en masse death of civilians in Syria.

Address: Csipke Ut 3/b, Budapest 1125, Hungary
Telephone: +36 20 323 94 43
E-mail: info@ceid.hu | Website: www.ceid.hu



CENTRE FOR EURO-ATLANTIC
INTEGRATION AND DEMOCRACY

STRENGTHENING
ALLIANCES

Besides, all major dailies contain articles that may qualify as parts of Russian
disinformation. However, there are important differences even between the two right-
wing dailies. One of them is a pro-governmental, almost far-right, therefore relatively
marginal newspaper belongs to a controversial, pro-governmental oligarch. There are
numerous authors in the staff of these dailies who regularly publish pieces of outright
disinformation and anti-NATO, anti-EU propaganda. The background of the journalists is
well-known, and many of them have close connections to Russia and Russian ideologies
and the whole editorial staff share the same ,clear political preferences. In the other
conservative, independent daily, often critical towards the government, there are a few
journalist, well known of their pro-Russian sentiments. Their leading foreign policy
journalist can be charaterised as Russlandversteher - and a really well-informed expert on
Russia - for ages, well before Moscow has started its coordinated disinformation
operations. His publications constitute the perfect example of how hard itis to distinguish
between honest convictions and intentional disinformation operations. His publications
contribute to the presence of the Russian narrative in the Hungarian mainstream press
discourse.

There are few more examples of more or less established journalists who have been
representing standpoints that coalesce today with the Russian narrative, but their stance
is more rooted in historical Hungarian pro-Eastern sentiments than in contemporary
Russian propaganda. (A significant part of Hungarian mythology has lots of Eastern
connections.)

It should be noted that several chain mails among the elderly population - a significant
tool, as three million retired people live in the country - are also spreading Russian
propaganda. It is difficult to measure and to reach out to these channels, however their
efficiency is much higher than any news portal: the sender knows the receiver and
therefore trusts the information more, even if it is just a copy-paste version of a pro-
Russian article.

Content and narratives

In terms of content, our research concluded that Russian disinformation against Hungary
produced surprisingly few content, tailored specifically to the Hungarian audience. This
is an important difference if compared to Poland. Russian disinformers missed the
opportunity to play on the anti-Romanian, anti-Slovak, nationalist-revisionist attitudes
present in certain layers of the Hungarian society.

The only exception was the active spreading of anti-migration content, in which pro-
Russian disinformation channels actively participated, together with the Hungarian
government-controlled media. However, in this particular case Russia’s interests and

Address: Csipke Ut 3/b, Budapest 1125, Hungary
Telephone: +36 20 323 94 43
E-mail: info@ceid.hu | Website: www.ceid.hu



STRENGTHENING

s
e

3
] CENTRE FOR EURO-ATLANTIC
' INTEGRATION AND DEMOCRACY

ALLIANCES

Hungarian government’s interests overlapped, because both have been interested in
weakening the EU by hampering the elaboration of a common EU-level solution. Due to
the already ongoing anti-migration campaign of the Hungarian government, anti-
migration ,news” spread by pro-Russian disinformation channels resonated very well
among the Hungarian population. However, even these pieces of ,news” cannot be really
considered as Hungary-specific content, since they were actively spread elsewhere too.
The reason of this relative absence of Hungary-specific pieces is not known. One possible
(though unlikely) explanation might be that they are simply unaware of these
possibilities. The second variant is that strategic and operational planners of Russian
disinformation consider the Hungarian population an already friendly, convinced one,
therefore there is no need to conduct a serious information campaign. Another possible
explanation might be the sheer shortage of resources: for running information operations
against Hungary one needs to employ Hungarians (i.e. it's not that same as commenting
and trolling in English, which can be done at a sufficient level by anyone, who speaks the
language at a medium level), which limits the human resources pool - but again, the exact
reasons are unknown.

Another reason for the low-level of targeted propaganda in Hungary might be the factor
that most Hungarians - as Slovaks and Czechs - are in favour of a country between the
West and the East, as indicated by the latest poll of the GLOBSEC Policy Institute. This
means that the Russian objective to decrease trust in the allied partners and institutions
has actually been achieved.

Instead, Russian disinformation efforts focused on spreading generalized, and not
specifically Hungary-focused content. The main strategic aims of the spread narratives
were:

. to erode trust in EU

. to foster anti-migration and anti-refugee sentiment

. to generate and strengthen anti-NATO sentiment

. to generate and strengthen anti-Americanism

. to discredit Ukraine, by picturing it as a fascist-ruled, aggressor, corrupt, failed
state

. to discredit the report of the Joint Investigation Team about the downing of
Malaysian Airlines MH17 flight

. to discredit liberal values, human rights approach and NGOs dealing with the

promotion of these values.

Address: Csipke Ut 3/b, Budapest 1125, Hungary
Telephone: +36 20 323 94 43
E-mail: info@ceid.hu | Website: www.ceid.hu




STRENGTHENING

] CENTRE FOR EURO-ATLANTIC
' INTEGRATION AND DEMOCRACY

ALLIANCES

The methods of spreading these contents showed a great variety, ranging from publishing
outright fakes to doctored photos, from picturing Eastern-Ukrainian separatist as if they
were legitimate, elected actors, to accuse the U.S. of committing war crimes in Syria.
Probably the most common way they used was to misinterpret and distort existing,
confirmed facts.

A particular feature observed was that Russian disinformation likes to circulate and
recycle ,news” produced by Russian disinformation sites in other countries in order to
gain extra credibility and multiply the effect of a single piece. A spectacular example was
an article produced originally by the globalresearch.ca website about a U.S. Marines F/A-
18 bomber painted to Russian colors, thus accusing the U.S. of preparing false flag
bombings in Syria in order to discredit Russia. In fact, the photographed F/A-18 was
member of a so-called aggressor squadron used to train U.S. pilots to fight foreign forces,
thus the picture itself was real. However, the story about a possible U.S. false flag
operation was a complete fake. Nevertheless, it was widely circulated in Hungarian, by
referring to ,foreign reporters”, thus gaining extra credibility.

When it comes to social media channels, we can clearly state that the strongest pro-
Russian pages were hiding their ideological standpoint, and rather offered alternative
news. Only content analyses proved that the vast majority of these sites were sharing
foreign policy news with solely pro-Russian stand. Since foreign policy news in Hungary
are among the least popular ones, any news channel mainly specializing on foreign news
and having no advertisement whatsoever - like hidfo.ru - would not follow a real demand
or a business-driven approach. Only the second-line of Facebook pages - with
approximately 20.000 followers - offered open support for Russia, while Hidfo, the semi-
official Kremlin controlled Hungarian news portal is only the 5t most popular among pro-
Russian Facebook pages.

Overall conclusion

The golden rule of Russian propaganda proved to be true in Hungary as well. Russia is not
creating a real alternative narratives, but rather strengthens existing national ones
already supporting the Kremlin’s agenda. As the Hungarian government supported strong
anti-EU sentiments, an anti-migration and anti-refugee approach, it was extremely hard,
or rather impossible to separate pro-governmental voices from pro-Russian voices.
Meanwhile, certain topics found no or limited support in the Hungarian mainstream
media or government, such as anti-NATO approach, discrediting Ukraine or discrediting
the report of the Joint Investigation Team of the MH-17 incident. News portals providing
extensive space for these particular topics can be categorized as Russian propaganda
sites, while others - voicing an anti-EU or anti-migration approach - are rather
Russlandversteher, anti-Western, far-right rooted or simply pro-governmental sites.

Address: Csipke Ut 3/b, Budapest 1125, Hungary
Telephone: +36 20 323 94 43
E-mail: info@ceid.hu | Website: www.ceid.hu



http://hidfo.ru/

. : CENTRE FOR EURO-ATLANTIC
INTEGRATION AND DEMOCRACY

STRENGTHENKNG
ALLIANCES

However, using Russian propaganda materials on purpose, even after recognizing their
nature and goal, in order to support one’s (or the government’s) own political agenda,
contributes to the general misinformation of the public.

As aresult, we can draw the conclusion that Hungarian media is highly infected by Russian
propaganda, however, the most popular online news channels have so far remained
healthy. There is reason to worry about the traditional news outlets, as the online version
of print dailies were among the most infected ones, throughout the research period.

Finally, one should note that the influence of the mainstream online media should not be
overestimated, as it predominantly has an intelligentsia-based readership. The general
public, living in the countryside and in smaller cities, is watching cable news and public
channels. Those watching mainly public TV channels are more exposed to the influence of
Russlandversteher.

Disclaimer: The views and opinions expressed in this article are those of the authors and do not
necessarily reflect those of the publisher. © CEID, 2016

Address: Csipke Ut 3/b, Budapest 1125, Hungary
Telephone: +36 20 323 94 43
E-mail: info@ceid.hu | Website: www.ceid.hu



